”Keho on tullut tärkeämmäksi, enemmän osaksi omaa itseä.”

Referenssejä työstäni vuosilta 2011-2016

 

Tyhypäivän psykofyysisestä hetkestä todettua:

”Psykofyysisen fysioterapian tuokio yrityksemme virkistyspäivässä oli osallistava, hauska, paineeton ja rentouttava kokemus. Harjoitus sopi hyvin reilun kymmenen hengen porukalle, ja siinä oli mukava yhdessä tekemisen fiilis, silti omiin tuntemuksiin rauhassa keskittyen. Kehon erilaiset jännitystilat tulivat hyvin ilmi lyhyessäkin ajassa, kun malttoi tarkastella ja kuunnella kehoaan. Hengitysharjoituksille tulee varmasti käyttöä myöhemmin! Marja oli ohjaajana rento ja iloisen tunnelman luoja sekä antoi tarkat ohjeet, mutta tekemisessä säilyi koko ajan pakoton tunne. Tätä lisää! ” -Evita, 3T Ratkaisut Oy

 

Yksilöllisestä psykofyysisestä fysioterapiasta todettua:

”Tutustuin itseeni ja tulkitsen kehoani/mieltäni herkemmin.”
”Keho on tullut tärkeämmäksi, enemmän osaksi omaa itseä.”
”Oma keho tullut itselle läheisemmäksi, kehotietoisuus parantunut.”
”Arvostus omaa kehoa kohtaan parempi: voin/pystyn/osaan paremmin kuin luulin.”
”Fysioterapia on ollut ihanaa oivaltamista omista kyvyistä, resursseista, heikkouksista, vahvuuksista ja oman kehon tuntemuksesta.”

”Jännitystä on mahdollista purkaa helpoin menetelmin.”
”Asentohuimaukseni on kadonnut hyvän istuma-asennon löytymisen ja hengityksen avulla.”
”Odottamattoman monenlaista apua rauhoittumiseen, ryhtiin, istuma-asentoon ja selkäkipuihin.”
”Keskittymiskyky paremmin hallinnassa, olen alkanut lukemaan kirjoja.”
”On taas tilaa hengittää, hengitän syvemmin.”
”Olen ymmärtänyt oman tilan ja rajojen kunnioittamisen ja oikeuden merkityksen.”
”Elämänhallinta parantunut.”
”Kiinnostus liikuntaharrastuksia kohtaan herännyt uudestaan.”

 

”Uskomatonta, että oikealla hengitystekniikalla pystyy hallitsemaan ahdistavia tilanteita ja rentoutumaan.”
”Paniikkihäiriö helpottunut ja sen hallitsemiseen ja ennaltaehkäisyyn löytynyt hyviä apukeinoja.”
”Paniikkihäiriöni lieventynyt.”
”Oppinut rentoutuskeinon, jonka avulla voin irtautua ahdistavista ajatuksista ja koota itseäni esim. luennoilla.”
”Fysioterapia auttoi alkoholiongelman kanssa painiskelussa: saan hätisteltyä viinan himoja hengitellen rauhallisesti ja rentoutuen.”
”Fysioterapia tukee päihteettömyyttä, sillä se antoi elämään uutta sisältöä tilalle.”

”Uneen rauhaa mielikuvien, omien voimalauseiden ja hengitysrentoutuksen avulla.”
”Rauhoittuminen sängyssä hengitysharjoitusten avulla auttanut rentoutumisessa ennen nukahtamista.”

Sovelletun rentouden -kurssilaisilta:

”Opin erilaisia rentoutusmenetelmiä. Yllättävintä oli kuinka hyvin pääsi ”kiinni” metodiin.”
”Opin monenlaisia rentoutusmenetelmiä, joita harjoiteltiin sekä luokassa että itsenäisesti kotona. Pidin kurssista kovasti ja mielestäni siitä olisi hyötyä monille ihmisille.”
”Työssä kiireen keskelläkin pystyin esim. pikarentoutusta tekemään useamman kerran.”
”Aion hyödyntää menetelmiä niin työssä kuin vapaa-ajallakin.”
”Opin huomioimaan, että tehdessä askareita ei ”tarvitse” jännittää koko kroppaa, vaan voi tietoisesti rentouttaa ne lihakset, joita ei tarvitse.”
”Rentoutumalla voi lieventää kipua.”
”Opin rentoutumaan ilman, että ajattelen tekeväni niin.”
”Opetuksessa rauhallisuus toimivaa ja ettei painostavaa ilmapiiriä. Kaikki oli tosi hyvin selitetty.”
”Tosi ammattilainen ohjaaja.”
”Todella miellyttävä ja osaava kouluttaja.”

Hoitoalan opiskelijoiden kommetteja psykofyysisen fysioterapian koulutuspäivistä (psykofyysinen fysioterapia hyvinvoinnin tukena):

”Uutta perspektiiviä ja tekniikoita oman henkisen ja fyysisen voinnin edistämiseen.”
”Teoria tuli kiinnostavassa muodossa ja toiminnan kautta.”
”Kokonaisuus oli hyvä, positiivisesti yllättynyt – avartavaa. Sain mielestäni kokonaisvaltaisesti hyvää tietoa ja taustaa.”
”Päivä oli hyvin monipuolinen enkä kaivannut lisää näin ensimmäisellä kerralla. Mielenkiinto kyllä heräsi ja odotan uusia tunteja lisää.”
”Yllätyin miten lyhyessä ajassa voi rentoutua todella paljon, Kiitos!”
”Rentoutus ja keskittymisharjoitukset olivat tehokkaita.”
”Sain uusia rentoutusmenetelmiä ja yllätyin, että ne todella toimii.”
”Mukava päivä, sillä rentoutuminen olikin hellittämistä.”
”Se, että kun antaa vaan itselleen ”luvan” rentoutua – se onnistuu ja on todella vapauttavaa!”
”Aion varmasti hyödyntää harjoituksia omassa arjessani, koska olen kova stressaamaan ja elämä on hyvin kiireistä. ”
”Yllättävin ja kiinnostavin asia oli huomata, että ryhmässä voi olla kivaa ja ryhmässä voi toimia ilman, että alkaa ahistaa.”
”Kaikkia harjoituksia aion harjoitella itsekseni ja sitten lähiomaisilla ja kun homma jotenkin hallussa, käytän myös työelämässä.”
”Sain heti paljon ideoita, joita kokeilla päihdekuntoutujien kanssa.”
”Aion hyödyntää kaikkea tätä päihde- ja mielenterveys asiakkaideni kanssa, esim. päivätoiminnassa.”
”Ohjaaja oli tosi hyvä ja sympaattinen – sai meidät kaikki mukaan.”
”Rento opetus tyyli, pysyi asiassa. Kunnioitus oppilaisiin.”
”Opettaja loistava, kuuntelee meitä ja kysyy mielipidettä. Jokainen on huomioitu yksilönä.”